Tjenester
Tekno Inform utfører tjenester innen økonomi, logistikk og vareforsyning - spesielt med tanke på endringer
i større organisasjoner.
Noen utvalgte cases presenteres her, som eksempel på helhetssyn og bredde i tjenestetilbudet.
Til forskjell fra konkurrenter, kan vi dokumentere gevinstene på samtlige prosjekter vi gjennomfører - også i etterkant!!!
3.parts forhandlinger og kontrakter
Bedriften har bidratt i en rekke forhandlinger innen transport, varekjøp samt utstyrleveranser med IT koblet til eksisterende systemer.
Dette er mindre cases og opptil 200 tilbydere.
3.partsrollen er gjennomført slik at har åpnet seg helt nye muligheter
i forhandlingsfasen. Naturlig nok er det oppdragsgiver som har oppnådd mest, men også leverandør har
sett nytteverdi og at det har blitt skapt win-win situasjoner.
Bedriften har for flere kunder utarbeidet avtaler og standardkontrakter som er blitt godt mottatt, spesielt siden
de "små ting" som kan bli vesentlige, har vært omfattet.
At avtalene har vært robuste, har vist seg gjennom en rekke kundetilfeller i etterkant.
Produksjon og distribusjonsmønster
Bedriften har foretatt en analyse av distribusjonsmønster for en fiskeforprodusent, i samarbeid med MA-consult.
Kundene er lokalisert langs kysten fra vestlandet og nordover. Transport er hovedsaklig båt, innleid på ulike kontraktstyper.
Basert på leveringsfrekvenser, kundestruktur, sikkerhet i forsyningskjeden, og forventede kostnader, ble foreslått kraftig reduksjon i antall lagere.
Dette har styret nå vedtatt.
Distribusjonsmønster Skandinavia
Bedriften har foretatt en analyse av distribusjonsmønster for å dekke Skandinavia på effektiv måte, mht kostnader og leveringstider.
Grossist og distribusjon
Tekno Inform har bistått en landsdekkende grossist med gjennomgang og endring av distribusjon.
Kundene setter store krav og skal ha varer levert fra Oslo til hele Sør-Norge og Trøndelag innen 16 timer
> mere
Dagligvaregrossist
Som et resultat av bred praksis fra produsent, importør og leverandør til bransjen,
har Tekno Inform bistått en av de 4 store dagligvare-grossistene i organisering av vareflyt, optimalisering og kvalitetshevende tiltak.
Et av oppdragene har vært optimalisering av varevei med analyse av
nærmere 250 leverandører og 10.000 varer, for å finne ut økonomisk mest lønnsom varevei, direkte levert
eller via samlastlager. Som parametere var bl.a. transporttariffer, utnyttelse av mål/vekt på alle
transportbærere, reduksjon av luft, utnyttelse av ledig kapasitet. Oppdraget ble utført i nært samarbeid
med organisasjonen og resultatet var tiltak som ble gjennomført til en besparelse på 8 mill.kr/år.
Et annet oppdrag har vært utarbeide et forslag til standard logistikkavtale, hensyntatt oppdragsgivers
og leverandørs forutsetninger. Resultatet beskriver avtalt kvalitet innen flere områder, og konsekvenser dersom
dette ikke oppnås.
En aktivitet var innen bruk av paller som transportemballasje. Verdien av disse utgjør 2-3% av
varestrømmen, og mangelfulle rutiner kan ha stor økonomisk effekt. Resultatet ble nye driftsrutiner, samt
et palleregnskap som er i bruk flere steder. For mer info om Pallreg®2.0, vennligst
følg denne linken
Robuste prosedyrer
Bedriften har bidratt med kvalitetshevende tiltak mange steder. Ved siden av ansvar for
ISO-sertifisering, systemer for å forenkle håndtering og rapportering av driftsavvik
i store bedrifter, oppfølging av leverandøravvik, målingssystemer og nøkkeltall,
motivasjon til riktig arbeid første gang etc.
|